Åsa dissar: En misslyckad linnérunda

Jag, vän av kronologi, väljer att göra ett undantag och hoppa framåt i tiden här i bloggen. Jag hoppar (tillfälligt) fram till för ett par timmar sedan då Anna och jag skulle gå Linnérundan igen.
 
Min lilla meterolog Anna, och även jag, har kollat appar och SMHI och DMI sen igår, för att se om det skulle bli någon torr promenad. Vi ville ha torrevär. Och allt stämde. Det regnade på morgonen. Det slutade regna. Klockan tolv skulle vi gå. Och vi gick.
 
Vi kom hit. Börjar det inte se lite mörkt ut?
 
Vi tänkte att bara vi tar oss över bron (bort från det öppna fältet) så är vi förbi både regnet och... just det, korna.
Så vi fortsatte att gå, det var ju lugnt.
Tre fyra minuter senare öppnade sig himlen jättehastigt. Regn, åska och hagel (eller eventuellt de största regndroppar jag sett).
 
Och de där korna då? Jo, de var naturligtvis på väg över vår stig för att söka skydd under träden.
Men åh, vad är detta? Två människor, de ser ju väldigt intressanta ut.
Regn och åska? Who cares! Let's gå de där människorna till mötes istället.
 
Jag skrek (inte som i att jag tokvrålade något ingenting, jag skrek "stanna där, kossan!" eller något), hjälpte föga.
Då kom jag på det, jag klappar händerna. Klapp-klapp-fortsätt framåt. Det gav effekt. Tydligen är klappande människor lite läskiga.
 
Men även klappande människor är rädda, särskilt den där människan som gick bredvid mig som ville använda mobilen i åskoväder för att ringa och berätta att hennes sista stund eventuellt var kommen. Hon såg oss (mest mig berättade hon sen) ligga på marken, efter koattack. Jag såg inte samma sak, jag såg att jag inte ville vara där just då, och att vi måste därifrån.
 
Så jag sa: "Ska vi vända?". "Ja" sa Anna, och vi vände. De två klappande människorna skyndade tillbaka igen och Anna kikade över axeln ibland för att se hur pass förföljda vi var. När de gett upp började vi springa. I ösregn och åska sprang vi (kanske 500 meter) mot det lilla fågeltornet som saknar tak. Och där satt vi i en hörna och blev... låt oss kalla det kalla och blöta. Ännu mer.
 
Kall och blöt. Innan hade jag mascara på mig. Och torra kläder. Den här bilden, då det regnar mycket mindre, är tagen 15 minuter efter förra bilden. Uppenbarligen kan det vända fort.
 
Här har vi skiljegränsen mellan oväder och fint väder. Och vid det här laget kände jag mig ganska så stolt över min insats.
 
Där står de och trycker under träden, ODJUREN. Och solen hade nästan hånfullt börjat värma igen.
 
Stad under fluffigt täcke.
 
Som av en händelse hade jag en kjol i väskan så jag bytte om och blev en aning torrare. Lägg märke till att jag fryser en liten aning. (Samt visade eventuellt rumpan för ett passerande tåg.)
 
När ovädret dragit förbi lite mer så fortsatte vi hemåt (för blöta för att fortsätta rundan, och inte särskilt sugna att hamna bland korna igen), men gick en liten annan väg så det blev lite längre. Det blev inga 6 km denna gång, men kanske 3,5 trots allt.
 
Sen vilade vi (och personerna på bilden) oss lite innan vi tog oss hem. För min del var det filten som gällde. (För Anna var det banankaka.) Nu sex timmar senare har mitt hår precis torkat.
 
Så alltså; Om du hamnar i en koskock klappa händerna och vänd om du kan. Varsågod på förhand.
 
För övrigt, gårdagens och dagens citat: "Vilken fin färg!". Igår om kläder, idag om skalbagge. Vi är gamla nu. Och så roliga att jag får lite ont i magen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0