Åsa assar: 0 kr

Jag betalar min hyra med autogiro, så jag brukar inte direkt tokglo på min hyresavi. När jag fick den förra veckan så slängde jag som vanligt ett öga på den, och sen tittade jag igen.


 
Ser ni? Exakt noll kronor vill ABK ha från mig den här månaden.
Jag har nämligen bott här i tio år precis nu.
 
(Och DÄR trillade en liten insekt ner på min dator. Var kom du ifrån? Försöker du äta upp min soffa? Säger du till mig att jag borde flytta?)
 
Tio år i samma lägenhet betyder alltså gratis hyra en månad.
Det är bra, tycker 22 % av min facebook-kamrater, som gillade friskt. Rekord tror jag. Det är alltså pengar som får igång deras tummenuppande.
 
Jag har dock lite dåligt samvete över det här firandet. För här sitter jag, 32 år gammal och ockuperar en ungdomslägenhet. Men det är ju min lägenhet! Plus att min inkomst inte direkt är på vuxennivå. Så jag bor här lite till, tills jag blir rikare. Eller utkastad. Eller så.
 
Så här såg det ut i maj 2003 när jag flyttade in. Köket var rent och helt. Jag var långhårig, lugglös, boot cut-klädd, magvisande och ständigt med nyckelkedja. Och micron funkar än. Min syster hade kostrumpor, keps och var flyttkarl. Och min dator var fet. Fotografen heter Isak och är min (då) 15-åriga bror.
 
Soffan var i delar, men ändå hel, för att inte tala om ren. Tv:n var tjock och stereon klumpig (står nu i källaren, om någon vill stjäla).
 
Huset har stått här i många år, kan mycket väl vara så att folk blivit födda och att andra har dött här i min lilla "sal". Men i tio år har det varit lägenheter i huset, och lika länge har jag bott här. Lägenheten precis bredvid har bytt boende minst åtta gånger. Jag är alltså lite mer trogen, och underlig, än den genomsnittliga ettaboenden.
 
Grattis lilla lyan tio år!
Låt oss bara hoppas att vi inte firar din 20-årsdag ihop.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0