Åsa assar: Att jag varit hos doktorn

I dag fick jag en akuttid hos läkaren och eftersom min mage har blivit allmän egendom så tänkte jag sammanfatta besöket här.
 
  • Läkaren gissade på IBS + magkatarr (jag vet dock inte om hon verkligen menade magkatarr eller om hon menade funktionell dyspepsi)
  • Läkaren gissade också att min något känsliga/oroliga/stressade personlighetstyp också ställer till det för mig och min mage
  • Läkaren gissade också att det inte hjälper att jag är glad - min mage är minsann inte så lättlurad.
Sen klämde hon mig på magen med varma(!) händer (i journalen lär det ju stå "buken palperas mjuk och oöm" då va), en ordentlig genomgång kändes det som. Sen la hon sina händer på knäna på mina böjda ben och förklarade vad som nu skulle ske.
 
  • Fem blodprov skulle tas (bl.a. gluten, och då berättade jag att jag inte ätit gluten på ca 1,5 månad, men det gjorde inget sa hon, det ger ändå utslag. "Står hon och säger att Google har fel?" tänkte jag. Jag tror tyvärr Google har rätt, och blodprovet kommer inte visa ett dugg. Men det gör inget. Jag fortsätter med det glutenfria tills jag får svar på proverna, som säkert hade varit negativa ändå.)
  • Jag har fått recept på medicin som ska drickas, "det blir ungefär som äppelmos". Åh, ljuvligt. Jag som är en hejare på att svälja äckiga saker. Eller nej?
  • Om inte detta hjälper så hade hon en plan B.
Sen hann jag inte ta upp resten, för så snabb var hon. Så jag fick snällt gå till provtagningen och tokstirra ut genom fönstret medan min stackars arm blev tömd på blod. Det gör ont än.
 
Min egen plan är att:
 
  • Fortsätta lugna ner mig
  • Sänka axlarna
  • Skärpa mig angående maten
Allt är med andra ord ungefär som vanligt. Men jag tror det ordnar sig. Hon tog det på allvar.
 
I september hade jag en stegutmaning. Under fyra veckor skulle jag gå totalt 200 000 steg. Det klarade jag och skulle nu köpa belöningen: ett par randiga Gudrun Sjödén-leggings. Men det gick ju sådär; "för lågt ordervärde". Men gaah.
 
Jag hade tänkt tröstshoppa/belöningsshoppa lite annat nu också, så jag får helt enkelt slänga i lite extra nu när jag inte kan få leggingsen. Typiskt, buhu etc.
 
Jag köper en mindfulness-CD av en karl som heter Johan Bergstad. Jag gillar hans röst och räknar med att bli väldigt avslappnad. Ska också beställa Nanna Johanssons Skönhetskalender, som får ersätta min Bamsealmanacka när december blir januari. Jag räknar med underhållning varje ny månad.
 
Sen tänker jag på min kompis Björn som älskar böcker. Han har bokhyllor. Och sen har han böcker staplade på golvet också, böcker han ska läsa. Jag har frågat om han inte stressas av högen (om den nu ligger kvar), men nej. Jag är inte som Björn, jag blir stressad. Jag har många böcker som jag vill läsa som jag inte har läst och som jag liksom aldrig kommer igång med (måste liksom bara kolla instagram några hundra gånger först). Och ska jag räkna de böcker som jag börjat läsa på och som har en charmig liten markerkande lapp i sig; SJU stycken. Stressande much?
 
Ändå beställer jag några till nu?
 
Och har jag förresten nämnt att jag inte har någon inkomst? Och köpstopp? Åh, ja.
 
Men nu har jag hur som helst beställt. Vad snäll jag är! Fick Liv Strömquists Kunskapens frukt och en bok om HSP förutom det andra jag nämnde, yay.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0