Åsa assar: Kyrkogårdstraditionen

Jag minns inte riktigt hur jag fick tanken, men för tre år sedan inleddes den i alla fall; Kyrkogårdstraditionen. Lagom till Alla Helgona tar jag tag i lämplig person (tre gånger min vän Anna, en gång min syster) och går till Östra kyrkogården här i Kristianstad, gärna mitt i natten.
 
Några gånger har det varit väldigt kallt. Frost eller snö. Ibland har det bara varit småkyligt.
 
Först går vi till minneslunden. Anna räddar några vekar som håller på att drunkna. Vi tittar på utsmyckningar som egentligen inte får finnas där. Ljusen är många. Många är saknade. Ibland hörs fladdermössen flyga omkring.
 
Sen går vi genom den gamla delen av kyrkogården. Där är det mörkt, inte så upplyst och inte ljus på alla gravar. Det har hänt att jag gått där och insett att jag inte ser mina fötter. Kanske har jag tagit tag i Anna då.
 
Så kommer vi fram till slänten där de nyare gravarna finns, och ett hav av ljus syns framför oss. Det är väldigt vackert. Inget slår dock första gången vi var där, men det är fortfarande vackert.
 
Kameran tar jag förstås med mig. Här är några bilder från Annas och min kyrkogårdspromenad i fredags, någon gång efter midnatt.
 
  
  
  
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag vill nog minnas att det var min idé att gå till kyrkogården på natten...
Fint att du inte tog den detaljen när vi står och tittar upp i någons fönster som råkar bo vid kyrkogården... Jag vill också påpeka att en gång var vi tre på kyrkogården, Akira, den gravpyntsätande hunden var också med.

Svar: Ja, du, minnet förvrängs ju lite med tiden, det kan mycket väl ha varit din idé! Jag minns det som att jag såg ljusen och ville se det i mörker, men det kan lika bra ha varit dina ord. Ja, Akira var med en gång. Jag ville inte nämna det olagliga här ;) Men det stämde ju inte att vi gjort det i bara något år, jag hittade mycket äldre bilder :) Från 2006 eller 2007, minns inte vilket.
Åsa

2012-12-21 @ 23:02:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0