Åsa assar: Anna, Lisa, Johanna och Liv

 
I tre dagar har det varit Kristianstad bokfestival. Jag hade tänkt gå mer på det än vad jag har gjort, men jag är ganska nöjd ändå. Igår var jag och Anna och lyssnade på författarna Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck som intervjuade varandra i konserthusets lilla sal. Roligt, trevligt och inspirerande! Jag läste nyss Lisa Bjärbos ungdomsböcker och jag läser hennes blogg, så det var extra kul att se henne. Lisa och Johanna håller just nu på med en bok ihop, som de inte vet om den kommer klassas som ungdoms- eller vuxenbok. De berättade om den, och jag kommer definitivt läsa den! Det är mycket intressant det där hur författare som skriver för vuxna tjänar mycket bättre och allmänt har ett mycket bättre anseende. Jag skulle säga att författare som skriver för barn och ungdomar har en mycket viktigare roll.
 
Sen gick Anna och jag hem till mig, drack te och pratade om Mycket Viktiga Saker.
 
Idag gick jag ensam till biblioteket där jag lyssnade på serietecknaren Liv Strömquist som intervjuades av en förläggare (tror tror)/ serietecknare som jag glömt namnet på (det är de som är på bilden ovan). Det var mycket bra! De pratade om Livs seriealbum och om politik och feminism. Seriealbumet Prins Charlies känsla ska ges ut i Frankrike, och mannen som ska ge ut den där hade sagt "jag håller inte med om någonting som står här i, men jag get ut det ändå, för jag tror det finns folk som vill läsa". Ungefär så. Fint, tycker jag. Den 26 oktober ska Prins Charlies känsla gå på svt, i typ teaterform, tror jag.
 
Jag är ju alltid sent ute, så även idag, tur då att jag bor så nära biblioteket. Och ibland kan det vara bra att vara sen. Jag gillar att se, jag gillar att ha överblick (svårt, då jag är kort) och jag gillar att lätt kunna komma ut om jag önskar det. Så det passade bra att det var fullt med folk, så jag fick hålla mig där bak. Trodde jag skulle få stå, men så kom det plötsligt en lite högre pall seglande, så den klättrade jag upp på (med lite besvär). Så kommer man sent, kan man ibland se bra! Och dessutom var även Liv sen, hon dök upp efter en stund och förklarade att hon hade tagit körkort nyligen (fast hon förstod inte varför) och hade tagit bilen hit, dock hade hon inte riktigt hittat rätt, så hon hade ställt bilen på Vilan och tagit en taxi in, sen skrattade hon glatt i micken innan intervjun började.

Kommentarer
Postat av: Anna

Fint att bli assad av Åsa! ;)
Synd att jag inte kunde följa med på lördagen men fint när lönen kommer. Allt har (minst) två sidor!

Svar: Ja, så är det verkligen. Kulturell på fredagen, och rik på lördagen! Fast att jag gick på lördagen hade bara en sida, då ingen rikedom väntade om jag lät bli ;)
Åsa

2012-09-10 @ 12:19:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0