Åsa assar: Solen och promenaden

Jag saknar solen. Jag tror att jag såg den senast i lördags, och det var rena turen. Om jag inte varit tvungen att gå ut vid tolvtiden för att hämta några nycklar, så hade jag nog fortsatt sova gott (kan inte hantera sovmorgnar, de spårar alltid ur) och inte märkt solen förrän det var försent.
 
Men så stod jag där, lite trött, bredvid där resecentrum förut låg. Jag fick mina nycklar och pratade lite med mina bekantingar som lämnade dessa. Runt om var det massa folk med stress i blicken, bilar som gång på gång körde där man fortfarande inte får köra, och så dessa alkisar som det inte går att tycka synd om. Stå bland barnfamiljer och dricka ur flaskor och sen tycka det är okej att spotta och spy lite bara så där? Nej, inte okej.
 
För mycket folk samtidigt blir för mig en jobbig smet. Svårt att urskilja något fint ur det. Så jag gick hem, men mest för att vända i dörren. Jag var tvungen att gå till centralen för att ladda mitt busskort, och så tänkte jag att jag kanske kunde gå lite till. Och det gjorde jag.
 
Först gick jag längs ån i Tivoliparken. Jag såg en tupp som desperat sprang längs staketet, den ville över på andra sidan, till sina kompisar. Stackarn var så stressad att den glömt bort vingfunktionen.
 
Sen gick jag förbi Klaudia med K, och hennes föräldrar. De satt på en bänk med utsikt mot ån, fast deras blickar var riktade mot hamburgarna som de greppade så hårt att de förmodligen senare skulle upptäcka brödsmulor under naglarna.
 
Sen lämnade jag Tivoliparken, men gick fortfarande längs ån, vid de nya Finlandshusen. Jag kom fram till vägen vid Långebro-bron (eller heter bron långebro också?), men istället för att svänga hemåt, så gick jag över vägen. Jag fortsatte gå längs ån på andra sidan vägen. Mina ben verkade ha fått eget liv vid det här laget; de tycktes väldigt glada över att få komma ut i solen och sträcka på sig. Fast nu blev det så fint att jag var tvungen att sakta ner och ta upp min mobil för att ta en bild. Jag hade inte tänkt gå så långt så kameran hade jag tyvärr lämnat hemma.
 
 
De två stackars ankorna, nere till höger i bild på översta bilden, var i vattnet när jag stannade, men steg upp och gick fram till mig för att be om mat. Tyvärr hade jag inget.
 
Bredvid mig stod en bänk och på den satt den skrynkliga tanten Brita och rökte. Bredvid henne satt hennes lika skrynkliga kompis på sin rullator. De pratade om den där gången det inte blev sommar förrän augusti. När jag gick förbi hälsade de lite halvt på mig.
 
Jag fortsatte och strax före den läskiga tunneln gick jag om en man och hans schäfer. Schäfern tyckte att det där med promenader inte var det allra bästa han visste, så han la sig ner istället. Bekvämt, tänkte han, sannerligen bekvämt.
 
Jag gick vidare och mitt i den läskiga tunneln mötte jag en väldigt oläskig, men något butter, tant med gångstavar. Vi hälsade.
 
Väl ute ur tunneln kändes ljuset ännu ljusare. Träden och ljuset var gult, och marken matchade mina skor.
 
 
Sen kom jag upp på vallen och hade ju inte varit annat än dum om jag inte gått ner till Hammarsjön och min sten. Sjön var full, så full att min sten tycktes delvis täckt. Jag kunde inte undersöka det helt för den var nämligen upptagen. En målande ung man satt där på en sten och vilade sina fötter på min. Han hade verkligen valt ett vackert motiv, men resultatet vet jag ingenting om.
 
 
Jag stod där och njöt en stund, och sen vände jag hemåt. Mötte ett antal joggande människor och funderade på om någon av dessa skulle komma på mig som katt bland hermeliner när jag väl tar tag i det där halva nyårslöftet "börja springa". Fast, vem vill inte vara katt?

Kommentarer
Postat av: Isak

Trevligt inlägg att läsa. Gillar det berättande språket och att det inte finns någon direkt poäng med historien. Den sista bilden är också riktigt fin på ett lite klichéaktigt sätt, men tycker att du ska räta upp horisonten! Jag kan göra det om du är världens lataste.

Svar: Tack snälla! Tycker om att bara skriva, och när jag gör det så blir jag bättre på det. Behöver det! Och sant, jag ÄR världens lataste. Dock är jag så pass lat att jag inte ens orkar skicka den till dig ;) Plus jag har inte ens sett att den inte är rak.
Åsa

2013-01-11 @ 21:37:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0