Bonuslucka

Varje år brukar jag ha en nyårslöfteslucka, trots att jag suger på att uppfylla dessa löften eftersom det trots allt är rätt orimligt att vara vuxen och tro att man ska bli en helt annan person. Men jag ger inte upp. Dock lägger jag detta som en bonuslucka nu och utan länk till Facebook för att försöka gömma undan luckan lite.
 
Jag kommer göra som vanligt, först går jag igenom löftena jag hade inför detta år (2019) med lite kommentarer. Och sen är det dags för en ny lista. Är inte helt bekväm eftersom det blir så mycket text om mig och jag tror att de flesta inte gillar att läsa så mycket (om mig).
 
Nyårslöften inför 2019 med kommentar.
 
💛 Kamma Harry någon gång i veckan, borsta hans tänder minst varannan dag och smörja hans trampdynor när det behövs. 
👉 Det går lite i vågor hur bra vi kommer ihåg Harrys munhygien och pälsvård. Det är inte det roligaste han vet (och inte det roligaste jag vet heller).
 
💛 Få Agnes att sluta skrika om nätterna.
👉 Jag sover sällan en hel natt utan att bli lite väckt av något djur, men just skrikandet har bättrat sig tack och lov.
 
💛 Hålla mig till TAP (alltså träning, avslappning och promenader omväxlande genom veckorna).
👉 Det har inte gått bra. Jag tränade en aning från och till (pilates och hemma) fram till i somras. Från och med sommaren har det åtminstone gått bättre med promenaderna.
 
💛 Rensa källarförrådet!
👉 Jag har inte gått igenom hela, nej. Kändes inte så viktigt.
 
💛 Ha inte en massa problem med kroppen, typ rygg och mage och så. Ingen vill höra om sånt.
👉 Jag har haft problem med: Rygg och mage. (Samt pms och en aning huvudvärk.) Fast lite mindre kanske? Tyvärr har min kiropraktor fått bröstcancer och är sjukskriven. Jag har fortsatt gå på massage (oklart om det gör någon skillnad). Har även varit på akupunktur en gång (två när ni läser detta) för att försöka få en mer harmonisk mage. Naturläkemedlet Iberogast har annars hjälpt mycket, inbillar jag mig. Som jag berättat har jag promenerat mer och jag inbillar mig att det, förutom att det gjort mig gladare för stunden, har minskat mängden pms.
 
Ska säga lite till om hälsa: Har varit förkyld/sjuk fyra gånger tror jag (förutom krasslig typ hela hösten känns det som?). Har varit hos doktorn och det är inget fel på mig och jag är inte allergisk, bra va! Så här ofta sjuk var jag inte när jag bodde i Kristianstad, det är ett som är säkert.

Ryggen hade jag under flera månader mycket lite ont men nu är det illa med den. Tror det delvis är för att jag går med kängor nu. Dags för sneakers året runt? 
 
Jag har under stor del av mitt liv haft problem då och då med väldigt obehagligt tryck över bröstet. Det hjälpte min kiropraktor mig med - visade sig att det beror på att jag spänner mig. Har även en väldigt spänd rygg enligt min massör. Måste på riktigt sluta med det! Och som det inte var nog har jag tänkt för mycket och haft för dålig aptit.
 
Jag har i alla fall haft mindre problem med ischias sen jag köpte den där s.k. kroppskudden på Ikea. Den kan klämmas mellan knäna för att förhindra ischias, har funkat ganska ofta.
 
💛 Begränsa mobilanvändandet till en timme per kväll eller något (försöker vara konkret).
👉 Nej, det har ju inte gått så bra. Men nog lite mindre senaste tiden. Jag sitter med mobilen främst av trötthet och lathet. Det finns så mycket jag hellre gör, saker som ger mig mer och som jag mår bättre av. Ska inte säga att jag alltid mår dåligt av mobilen, men det finns saker som alltid får mig lite låg eller upprörd och det är ju rätt så onödigt.
 
💛  Lägga mig i tid, sova mer, vara i tid. (Jag ger inte upp.)
👉 Detta har gått särskilt dåligt senaste tiden.
 
💛 Fortsätt läsa mycket.
👉 Äntligen något som har gått bra!
 
💛 Skriv minst en novell eller jobba på barnboken. Kom igen!
👉 Jag har skrivit en novell och jag har gjort lite på barnboken i och med manuskursen i somras men jag är verkligen inte nöjd med denna knappa insats.
 
💛 Hälsa på min bror i Göteborg. Och min syster i Kristianstad. Och mina föräldrar i Brösarp lite oftare. Och farmor i Simrishamn.
👉 Usch, den här punkten är inte kul. Tanken var god...
 
💛 Fortsätt att inte handla så mycket. Bara handla kläder av miljövänliga material, helst second hand.
👉 Yes! ✌ Detta har varit jättelätt, testa vet jag! (Förutom att jag var tvungen att köpa underkläder två gånger på grund av glömde ta med mig när jag var i Åhus och Brösarp.)
 
💛 Använda bakmaskinen.
👉 Ingen kommentar.
 
*SKÄMSKUDDE*
 
Nyårslöften inför 2020
 
❤ Jag vill börja träna, få rutin på det, främst för att stärka ryggen.
 
❤ Jag vill skriva regelbundet, till exempel noveller och barnboken.
 
❤ Jag vill fortfarande lägga mig i tid, så jag sover mer, inte är så himla trött, slipper stressa och kommer i tid. Och går hem i tid. 
 
❤ Jag vill fortsätta ta promenader flera gånger i veckan.
 
❤ Jag vill vara mindre stillasittande.
 
❤ Jag vill göra mer avslappning, kroppsskanning.
 
❤ Jag vill köra bil åtminstone en gång.
 
❤ Jag vill använda mobilen mindre.
 
❤ Jag vill fortsätta läsa mycket.
 
❤ Jag vill fortsätta att tänka på miljön när jag ska handla kläder och annat (och annars också utan att få för mycket ångest).
 
❤ Jag vill bli bättre på att använda solkräm, jag jobbar för tusan på hudmottagning och har (enligt ej medicinskt utbildade kollegor) fått mig en lentigo solaris (solfläck/åldersfläck) i ansiktet.
 
❤ Jag vill vara positivare och kanske lösningen då är att göra det ovan, och att säga JA och NEJ vid rätt tillfällen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0