Åsa assar: Selfies

Har ni hunnit öppna alla julklappar? Jag tänkte att jag skulle ge er lite andrum, och mig själv
kanske. Dessutom har jag nu jobbat tre tidiga morgnar -vilket inneburit att återstoden av dagen
har blivit nästan helt förstörd (pga känsla av stenar i huvudet). Så nu har jag min fredag (och
sen fredag varje dag t.o.m. torsag), och naturligtvis tar min lilla obetydliga förkylning då ny fart.
Nu sitter jag här med en kopp citron- och ingefärate innan jag lägger mig och tänker att nehej,
det var väl inte meningen att mitt jullov skulle bli som jag ville ändå. Jag är hiskeligt dålig på att
vara sjuk.
 
Jag tänkte skriva lite om det här med selfies. Det är ganska intressant tycker jag.
 
Det här förstår jag inte. Varför stå och ta en bild på sig själv i spegeln och göra onaturliga grimaser
och brösta sig (vilket jag inte gör visserligen). Naturligtvis ska man inte vara så här vardagstrött
och -klädd. Eller ironisk. Men ändå, jag fattar icke! Yngre folk på facebook står ofta rakt upp och
ner vid en spegel med en mobiltelefon i handen och tar en bild -och använder sen det som profilbild!
Har de inga vänner som kan ta en ordentlig bild på dem? (Ja, jag är jättegammal. Det är därför jag
inte förstår. Fast det gör ju inte det rätt.)
 
Ja, ungefär så här, fast med en mobiltelefon. Här är jag dock inte ironisk. Jag tar på riktigt en bild
på mig själv. Men jag skulle ju aldrig, eh... visa bilden. (Jag försöker använda alla kläder som jag
har i garderoben. Och ibland dokumentera detta. Detta gör förstås bilden helt okej.)
 
Jag föredrar bilder där man inte ser kameran. Man kan inte vara heeeelt säker på att personen
på bilden tagit den själv. Ehm, eller? (Bild från 2010, hittad under min genomgång.)
 
En bild från november. En vanlig selfie. Sminkad för att gå på Emil Jensen, passar på att ta en
selfie. Tråkigt. (Och tråkigt att jag ser ca hundra år äldre ut än den tre år gamla bilden.)
 
Sen började Alla är fotografer på svt och i första programmet pratade de om just selfies, och om
hur de kan göras bättre eller mer intressanta. Till sist kom den här bilden ur mig den kvällen. Inte
alls lika tråkig, eller hur?
 
P.s. I nästa inlägg, inga bilder på mig!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0