Åsa assar: Åsa-dagen

Idag har jag namnsdag. Jag tycker alltid att det uppmärksammas för lite. Namnsdagar i allmänhet, och min i synnerhet.
 
Nu tänker jag berätta om min dag. Ni tycker kanske att jag brukar det. Fast det är ju mest bitar ni får. Nu får ni hela dagen! Eller inte. Håll tillgodo, det kommer inte hända igen på länge.
 
Dagen började med en uppstigning lite i sju. Jag hade gärna sovit lite till, men ni anar inte (eller det gör ni kanske) som jag NJUTER av att stiga upp lite innan sju jämfört med vid fyra som det var innan. Det är skönt att vara piggare. Dessutom vaknade jag ovanligt nog från en trevlig dröm. Annars drömmer jag oftast de mest ologiska smetiga små kreationerna.
 
Steg upp, blev klar, småsprang till skolan.
 
Efter ett tag blev det uppenbart att det inte fanns någon lärare i salen. Klasskompisen Jeanni gick för att leta, hittade IT-läraren Peter som berättade att hon vi skulle ha inte skulle komma. Då kom Therese på den ypperliga idéen att leta upp Peter igen och fråga om inte han kunde ta morgondagens lektion redan idag. Hon kom tillbaka med ett leende; "han kommer!".
 
Så strax kom Peter in (applåderade vi?) så sakta med sin kaffekopp, och alla kände; "tjoho, vi blir lediga imorgon!".
Så satte vi igång och jobbade med IT-uppgiften. Vissa mer, vissa mindre. Just idag fixade jag inte att jobba med så mycket folk omkring mig (skyller på HSP, googla om ni vill), och fick inte mycket gjort.
 
Jag fick ett grattis-sms från Anna som ville bjuda fika på eftermiddagen.
 
Lunch med Fanny vid mitt köksbord. Jag vill minnas att hon berömde min ättakt, sa att den ökat lite.
 
Sen hade vi svenska och vår lärare inledde med att säga grattis till mig, och på det följde ett mumlade eko av detta "grattis Åsa". Ida bakom mig till och med sjöng ett litet "grattis på na-am-n-s-daaan". Så hade vi då lektion och jag retade mig på att det kan spela roll vilken längd det är på ett streck. I många fall duger inte bindestreck, utan tankstreck måste användas. För att... jag tror för att Språkrådet hade tråkigt en dag och ville ändra något. Dessutom verkar det inte heta citationstecken längre. Utan citattecken. CITATTECKEN. Noooo-o-o-o-ooooo!
 
Usch.
 
Sen fick vi lite feedback på ett framförande vi hade. Minns även att jag körde lite imitation denna lektion. Vet inte vad jag ska skylla på. Fanny säger att jag är bra på det. Räkna med att jag kommer fortsätta.
 
Sen gick jag hem, och snart kom Anna med kakor och bra prat. Och en tänkt timme blev tre.
 
Jag fick ett grattis från min namne, skrev en Åsa-dagen-status på facebook, lite för att påmina folk om att de glömt. Och sen Anna gick har jag ätit samt suttit fast i www. Har glömt att plugga och diska. Men det är ju en dag imorgon också. Då jag ska gå på stan med Fanny. Ja. (Och plugga och diska.)
 
Det var exakt inte allt som hänt idag. Hepp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0