Åsa assar: Att associera

Hej, och välkommen till Åsas flummiga hörna. (Ja, jag borde sova nu.)
Av någon anledningen fick jag alldeles nyss för mig att lyssna på kents låt Om gyllene år. Jag sitter här i min säng i mitt gamla flickrum, och från första tonen av låten så mindes jag direkt; jag brukade vakna till denna låt. Jag stoppade CD-singeln i min gigantiska stereo och bestämde vilken tid den skulle börja spela. Och så väckte kent mig på morgonen. För tidigt. Det borde vara ungefär år 2000. Jag får inte enbart goda känslor när jag hör den där låten här i sängen. Fast den är fin.
 
Jag kopplar alltså ofta händelser till ljud eller ibland bild. Kan till exempel komma ihåg vem det var jag sms:ade med samtidigt som jag såg en viss film. Även om det var flera år sedan. Förstår ni hur jag menar? Jag tycker själv att jag associerar ganska lustigt ibland. Fast tydligen kommer jag inte på något gott exempel på beställning.
 

Du hatar fantasier, du är bunden av logik
Tyst, var tyst, hör du, det är nästan som musik
Så vackert, slutar andas, glömmer var jag är
Jag bara blundar, lyssnar, njuter av min värld

 

Jag har försökt
Jag har försökt
och jag försöker igen
Tiden går, om hundra år
är du stjärndamm, min vän
(J. Berg)

 

(Av någon anledning funkar inga klipp för mig i kväll när jag bäddar in dem här. Hoppas ni kan lyssna! Annars kan ni lyssna här, om ni vill.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0