Åsa assar: Degeberga samlarmarknad

Vi tar en till marknad va? Den sista för i år blir det här förmodligen. Den här gången antik- och samlarmarknad i Degeberga.
Här - en hoppfull bild!
 
På den här marknaden gäller det att ha ögonen öppna, för det är lätt att missa guldkornen.
 
Håret är också ganska lätt att tappa.
 
En del gammalt skräp och bonnabrännor fanns det på marknaden.
 
Och Mumin!
 
Jag och min syster. Försäljaren av Muminfigurerna ovan hade samma tyg på sin klänning som jag, så hon sa "åh, fin klänning!" när hon såg mig. Sen gick Elin och jag bara några få steg och då såg vi en kvinna som hade en precis likadan klänning som jag. Vad är oddsen? Jag viskade till Elin borde jag säga något? Men innan jag hann göra det så sa kvinnan i fråga "hejsan!" och gjorde en liten vi-har-likadana-klänningar-dans. Det gjorde mig glad!
 
Vi har trots allt kommit en bit från högstadiet då jag en dag hade samma gula tröja på mig som en tjej som jag hade tyska eller engelska med. Jag såg det redan utanför klassrummet och jag tyckte att det var lite skoj. Jag gick sen in i klassrummet samtidigt som tjejen och hennes kompis. De ser mig, stannar upp, tittar på mig. Går in i klassrummet och så hör jag kompisen säga till tjejen med tröjan: "jag hatar när det händer!". Jag hade förväntat mig en liten vi-har-likadana-tröjor-dans. Hon hade aldrig på sig tröjan igen. Nej, det kan inte lätt att vara populär.
 
Sen hittade vi en hel servis av den sort som jag samlade på som barn (jag tror jag har tre koppar med assiett och fat). Men jag köpte inte pga har inte kafferep så ofta.
 
Sen fick vi i oss lite "näring" innan vi körde hem igen.
 
Rofyllt där i skogen.
 
Och här har vi då mina fynd!
 
Ett bärnstensarmband för 60 kr. Jag hade ett bärnstensarmband som jag tyckte så mycket om som jag tappade förra sommaren. Har varit så ledsen för det Är nu mycket glad över att Elin hittade detta till mig! (Dock var det lite svårt (läs: omöjligt) att ta på själv och knäppet är lite opålitligt, så det var nog lika bra att det gick sönder. Min pyssliga syster ska trä om det till mig.)
 
Och så då den fina skålen från Bo fajans för 40 kr. Är mycket glad över den!
 
P.s. Om jag borde sova nu? Jo, men jag insåg för någon timme sedan att jag för första gången på över en månad plötsligt mår ungefär som vanligt. I morgon är förmodligen det matrelaterade illamåendet tillbaka igen, men nu passar jag på att mysa lite för länge här i min soffhörna en liten stund till. (Och så måste jag nog släppa ut kvällens andra bi.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0