Åsa assar: Glutenfritt

Jag har bra och dåliga nyheter. Jag är förmodligen inte ett dugg överkänslig mot gluten. Bra för att: jag tror inte ni fattat hur gott gluten är. Gluten är det godaste lilla klister som finns. Dåligt för att: det hade varit så skönt om det var lösningen och jag mådde bra nu. Men det gör jag inte. Fast jag tänker fortsätta med det glutenfria ett tag till. Kanske sluta med något annat också. Jag vet inte. Det hela känns ärligt talat fruktansvärt hopplöst.
 
Men hur som helst, om ni tycker det är tråkigt lätt att komma på vad ni ska äta varje dag, att ni liksom saknar utmaningen i köket, då tycker jag att ni ska testa att äta glutenfritt. Den storta utmaningen är brödet. Det finns ersättning för det mesta, även om det inte är samma sak. Men glutenfritt bröd kommer alldeles för långt från originalet. Jag saknar verkligen bröd.
 
De här... funkade. Jag har smakat äckligare vanligt bröd liksom, men ingen sensation.
 
De här bakade jag i helgen. Ser fina ut va?
 
Fluffiga på insidan och allt. God smak, särskilt med gott pålägg. Men... jag har lite svårt att komma ifrån konsistensen av gröt. De duger dock. Gröt är nyttigt.
 
Jag har också gjort fröknäcke av en färdig mix jag köpte. Ganska god, fast de blev lite för tjocka. Jag har fått ett recept från en klasskompis på något liknanade, de tror jag är godare.
 
Men nu till det bästa! Jag vaknade en morgon med en fix idé: bananplättar. Efter lite googlande hittade jag några recept, men jag tyckte inte riktigt de passade mig så jag gjorde om och det blev apgott. Jag skriver receptet nedan, ni kan tacka mig sen när ni gjort dem.
 
ÅSAS APGODA GLUTENFRIA BANANPLÄTTAR
Till 12 st behöver du:

4 st ägg
2 bananer
1 dl bovetemjöl
2 tsk phylliumhusk
 
Gör så här:

Mosa bananerna och vispa ihop med äggen. Rör ihop tillsammans med de andra ingredienserna. Låt smeten stå i några minuter innan du steker. Ät och njut tillsammans med vad du vill. Jag åt med påläggsskinka och sallad, men det passar säkert med lite mer efterrätslika saker också.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0