Lucka 9

När man flyttar måste man rensa. Detta skulle bli min andra flytt. Jag hade alltså bara flyttat hemifrån innan dess, så jag hade inte så stor kunskap i hur man monterade flyttlådor. Pappa och syster fick hjälpa mig med detta hjärnarbete, första lådan.
 
14 år blev det i lilla lyan och jag hade lyckats rätt bra med att trycka in saker på mina 27 kvm. Det där med stora tomma ytor är inte något för mig. Fast när packandet, rensandet och städandet pågick (det vill säga nästan varje ledig stund mellan februari och 19 maj) var det lite väl trångt ibland.
 
Målet med inredningen i lilla lyan var att utnyttja varje yta. Så det var en del att gå igenom. Jag började med rensandet redan innan jag fått veta att jag fått nytt jobb. Jag öppnade ett specifikt Instagramkonto för att få hjälp att avgöra vad som skulle behållas och vad som skulle skänkas. Röda korset fick ungefär 15 stora ICA-kassar med grejer. Min soffa åkte (till sist) till tippen. Saknar den ibland, min sköna röda soffa. Saknar dock inte hålen... Trots rensandet behöll jag en del saker. För mycket enligt somliga som menar att jag bör rensa en omgång till.
 
Min växt Sambon fick så klart följa med. Här står blivande sambon och böjer Sambon så den skulle få plats i den lånade bilen. Det gick bra. Dock lite onödigt jobb då den nu är rejält nedklippt och har nya fina blad. En hel del av mina utrensade saker fick mina följare på Instagramkontot. Till exempel min medicinsk sekreterare-klasskompis Siri som fick ta över en massa växter. Inte de vackraste kanske, men det kändes så skönt att slippa slänga.
 
Mina föräldrar gjorde ett hästjobb och flyttstädade min lägenhet. Jag är tidsoptimist och trodde att jag skulle få ihop det bättre själv än vad jag gjorde. Om dagarna jobbade jag och på kvällarna städade jag. Mot slutet blev det lite svårt att laga och förvara mat hemma, då ju tanken var att tömma lägenheten, inte att fylla på. Så en kväll fick jag äta hos min syster (bilden) och två andra kvällar åt jag hos Emma. Det var skönt att pausa från flyttandet och befinna sig i möblerade hem!
 
Det blev tommare och tommare i lilla lyan och jag gjorde mitt bästa för att ha det mysigt min sista tid där.
 
Innan tv:n och tv-bänken flyttade hem till mina föräldrar hann jag titta på Eurovision.
 
Sen försvann tv:n och jag hade bara kvar det nödvändigaste och fick äta i sängen.
 
Sista natten hade jag inte någon säng utan fick sova på madrass på golvet. Allt så det skulle gå så smidigt som möjligt att tömma lägenheten helt innan städbesiktningen.
 
Men tom blev den, och väldigt väldigt ren. Den blev med beröm godkänd! Och sen var det bara att gå därifrån. Inte ens låsa dörren för killarna som gjorde städbesiktningen var kvar. Så väldigt väldigt konstigt att bara gå.
 
Vart gick jag då? Jo, till tåget mot Malmö. Jag och den sista packningen. Mamma följde mig. Det var kokhet på tåget. Jag satt i tysta avdelningen, några pratade och jag sa till. På väg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0