Lucka 22

Varje år brukar jag ha en nyårslöfteslucka. Förra året gömde jag den som en bonuslycka på grund av, som jag ungefär skrev, det blev väldigt mycket text om mig samt pinsamt på grund av är en vuxen människa som tror att jag kan ändra mig. Jag verkar också tro att det går att skriva en lista med nyårslöften, sen lägga undan den listan och titta på den 11 månader senare och upptäcka att allt gått i uppfyllelse. Vilket det förstås inte har. Ändå fortsätter jag för jag tycker trots allt att det är rätt kul.
 
Egentligen är denna lucka mest för mig, ni andra får inte döma mig för hårt. Det gör jag redan själv så bra.
 
 
I år ska jag ha ett nyårslöfte och resten är förhoppningar. Men först ska jag gå igenom förra årets nyårslöfteslista tillsammans med en kommentar om hur det gått, som alltid.
 
❤ Jag vill börja träna, få rutin på det, främst för att stärka ryggen.
Kommentar: Bra löfte va? "Jag vill...". Det är mycket man vill. Jag har joggat fem gånger. Jag har gått på massage och fått höra att jag är väldigt stel och spänd och fått några övningar som jag gjort ibland. Men nej, jag har inte fått rutin på någon träning.
 
❤ Jag vill skriva regelbundet, till exempel noveller och barnboken.
Kommentar: Skulle behöva en definition på "regelbundet". Jag skrev om skrivandet i en egen lucka, jag har skrivit en del i år men inte tillräckligt.
 
❤ Jag vill fortfarande lägga mig i tid, så jag sover mer, inte är så himla trött, slipper stressa och kommer i tid. Och går hem i tid.
Kommentar: Ingen kommentar. Fast jag har nog stressat lite mindre i alla fall.
 
❤ Jag vill fortsätta ta promenader flera gånger i veckan.
Kommentar: Jo, det har väl gått okej.
 
❤ Jag vill vara mindre stillasittande.
Kommentar: Skulle gissa på att jag har suttit exakt lika mycket ja. Svårt att mäta dock.
 
❤ Jag vill göra mer avslappning, kroppsskanning.
Kommentar: Nej, jag har ingen kommentar.
 
❤ Jag vill köra bil åtminstone en gång.
Kommentar: Nix. Skrotade ju bilen så jag skyller på det.
 
❤ Jag vill använda mobilen mindre.
Kommentar: Det här är den stora boven, tidstjuven. Önskar det gick att se i mobilen hur mycket jag använt den i år, så det blir mer konkret, men vet inte om det går.
 
❤ Jag vill fortsätta läsa mycket.
Kommentar: Jo, jag har läst. Det skulle vara jättekonstigt om jag plötsligt slutat med det.
 
❤ Jag vill fortsätta att tänka på miljön när jag ska handla kläder och annat (och annars också utan att få för mycket ångest).
Kommentar: Skulle vara ännu konstigare om jag plötsligt bara "Nä nu skiter jag i detta, nu ska jag bara handla kläder i polyester!"
 
❤ Jag vill bli bättre på att använda solkräm.
Kommentar: Har bättrat mig något på denna punkt.
 
❤ Jag vill vara positivare och kanske lösningen då är att göra det ovan, och att säga JA och NEJ vid rätt tillfällen.
Kommentar: Ja, det var ju smart skrivet förstås. I år har det ju dock mest blivit NEJ, NEJ och NEJ.
 
 
Innan jag skriver om mina så kallade nyårslöften ska jag skriva lite om hälsa. Jag nämnde massagen ovan. Och att  jag börjat jogga (skoja). Har även fortsatt gå på akupunktur, för det är bra för mig. Ja, sen trillade jag ju in i en hylla. Sov på soffan när Harry var opererad, vaknade av att Doris satt på min dator och skulle kräkas. Jag skulle springa dit men glömde bort kompostgallret och föll rakt in i hyllan. Det blödde mycket från huvudet och jag blev väldigt omskakad och chockad. Blev beordrad vila i några dagar (mina enda sjukdagar i år) nu har jag ett jack och ärr i hårbotten. Tacksam att det inte blev värre!
 
Förra året var jag sjuk många gånger, tack och lov har jag hållit mig frisk i år. Skrev förra året att jag känt mig krasslig hela hösten, det där krassliga är inget virus utan den där fina diagnosen jag fick när jag kollade upp mig eftersom jag tycktes allergisk; icke-allergisk rinit. Det stör mig men smittar åtminstone inte.
 
 
Här kommer mitt enda nyårslöfte inför 2021. Det handlar om steg. Jag ska i snitt gå minst 7000 steg per dag. Ännu bättre med 7500 steg.
 
Och här kommer den då eftersom jag fortfarande tror att jag kan ändra mig; nyårsförsök/förhoppningar:
 
❤ Få tillräckligt med sömn, det vill säga lägga vid kl. 22 på vardagar. Så lätt är det.
❤ Mobilen: Inte använda den som avslappning, inte läsa kommentarsfält, inte lägga på extra tid när min "skärmtid" tar slut.
❤ Vila mig aktivt och röra mig aktivt (alltså inte vila med mobilen eller röra mig lite halvhjärtligt. Bättre då att vila med bok eller avslappningsövningar. Och att träna och promenera).
❤ Använda min kamera.
❤ Få bättre hy (genom att hitta vad som funkar).
❤ Skriva på något minst en gång per vecka.
 
Redo för 2021 nu då.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0