Lucka 19

Välkommen till hälsoluckan! Eller kanske ohälsoluckan. En sån tror jag inte jag har haft förut, brukar slå ihop den med nyårsluckan. Men jag börjar får slut på innehåll så nu blir det så här.
 
Nu kommer det tre bilder på mig från olika årtal. 2009.
 
2014.
 
2021.
 
Vad är då dessa tre bilder då gemensamt? Jo, tre riktiga skitår!
De kommer med jämna, eller ojämna, mellanrum.
 
2009: Ångest. (Valde den bilden för min växt Sambon är med. Den lever som ni kanske vet än.)
2014: Jag har alltså inte någon ätstörning utan har där under kort tid gått ner många kilon på grund av magbesvär.
2021: Hormonell obalans -> illamående -> ångest. Vidrigt!
Och de dagar då jag inte haft något annat problem (vilket är många dagar) så har jag sen någon gång i våras haft en konstig värk i nedre delen av kroppen. Denna väldigt svaga värk har i samma sekund som den dykt upp gett mig illamående och ångest. Otroligt flummigt! Teorierna har varit många: spänningar i kroppen, ångest, för lite magsyra, hormoner (det med), att det kommer från ryggen (som jag ju också har ont i). Just nu är jag inne på att det handlar om att jag varje dag i jobbet sen 2015 använt fotpedal och spänt mig. Så nu har jag inte längre fotpedal och är försiktigt positiv, gällande det också. 
 
 
Is på stora pildammen i början av året. Promenader är bra för hälsan.
 
Yoga är också bra för hälsan.
 
Man behöver inte ens byta om om man inte vill.
 
Jag har på olika sätt försökt må bättre. Både på egen hand och med hjälp av andra.
De flesta "andra" har inte funkat så bra. Vissa har fungerat bättre, för stunden om inte annat.
Jag gick till doktorn på grund av magbesvär och han sa att jag nog inte har IBS utan snarare kronisk gastrit. Kanske det, men mest tror jag att jag har en ångestfylld mage och hormonellt illamående. Men, och detta skriver jag mycket försiktigt, det har nog blivit lite bättre.
Inte tack vare den doktorn eller näringsterapeuten, utan mest för att jag googlat och gjort några mindre förändringar.
Det system som är kroppen är skört. Det är lätt att ställa till det för sig, kanske är det då hyfsat lätt att rätta till det?
 
Jag tog två vaccindoser, fick feber av första dosen men inte av andra.
Nu har det gått sex månader så det är snart dags för tredje.
 
Eftersom jag fyllt 40 har jag varit på mammografi (allt var bra).
Och dessutom var jag på 40-årskontroll på vårdcentralen. Jag blev godkänd där med.
 
Nu har jag precis varit sjuk för andra gången i år, med en månad mellan.
(Nej, jag räknar inte dos två som sjukdom förstås.)
Lite tråkigt för jag hade preciiis nästan kommit igång med lite hemmaträning.
Annars har jag inte varit förkyld under dessa coronaår, skönt.
 
Så, ett dåligt hälsoår. Nästa måste bli bättre.
 
Jag önskar er en fin fjärde advent!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0