Lucka 20

Välkommen till nyårslöftesluckan! Ni vet den där luckan då jag går igenom förra årets nyårslöften och skäms för att jag inte lyckats med något. Och sen berättar jag om mina nya löften, som om jag plötligt ska bli en bättre människa.
 
Förra året hade jag bara ett nyårslöfte och flera förhoppningar.
 
Nyårslöftet var att jag skulle gå minst 7000 steg i snitt per dag. Ännu hellre 7500 steg.
På sätt och vis har jag klarat det. Om man går efter min aktivitetsklocka så har jag i snitt gått 9900 steg per dag. Men om man kollar mobilens stegräknare (som jag ju gick efter förra året) så har jag gått 6800 steg i snitt. Vilket är 300 fler steg per dag än 2020. Och dessutom är ju 6800 steg nästan 7000 steg. Men 9900 steg är ännu fler. Att klockan ger fler steg beror förstås bland annat på att jag trots allt inte har mobilen på mig alltid.
 
Det här var nyårsförhoppningarna inför i år:
 
❤ Få tillräckligt med sömn, det vill säga lägga vid kl. 22 på vardagar.
Hur det gick: Jag har inte någon statistik på när jag lagt mig men det är helt klart oftast efter tio.
 
❤ Mobilen: Inte använda den som avslappning, inte läsa kommentarsfält, inte lägga på extra tid när min "skärmtid" tar slut.
Hur det gick: Har väl inte direkt använt den som avslappning men har ofta använt den för mycket. Har dock minskat min skärmtid nu på slutet av året. Är trött på den.
 
❤ Vila mig aktivt och röra mig aktivt (alltså inte vila med mobilen eller röra mig lite halvhjärtligt. Bättre då att vila med bok eller avslappningsövningar. Och att träna och promenera).
Hur det gick: Blivit lite bättre på avslappning, just för att jag mått dåligt och försökt hitta lindring.
 
❤ Använda min kamera.
Hur det gick: Ni VET hur det har gått. Dessutom har jag nu råkat ändra något så allt blir suddigt.
 
❤ Få bättre hy (genom att hitta vad som funkar).
Hur det gick: En aningen bättre hy kanske.
 
❤ Skriva på något minst en gång per vecka.
Hur det gick: Nix :( Fast jag har som sagt skrivit en del.
 
 
Då var det dags för nya nyårslöften. Får jag ta samma igen? De var ju rätt bra.
Okej så här blir det:
 
💗 Gå upp i vikt. Jag skrev inte det, men på grund av diverse problem med magen har jag gått ner lite i vikt i år. Jag behöver inte skriva ut några siffror, men jag vill väga minst som vanligt igen.
💗 Sova mer. Egentligen vill jag lägga mig tidigare än klockan 22 på vardagar.
💗 Använda mobilen ännu mindre. Säg under 10 % av dygnets timmar.
💗 Börja och fortsätta träna.
💗 Verkligen ta mig tid att skriva.
💗 Fler promenader. Fler steg. 10 500 klocksteg och 7 200 mobilsteg?
💗 Vila/återhämtning med bok och yoga etcetera.
💗 Nu får jag faktiskt ta och lära mig kameran och använda den.
💗 Skratta mer.
💗 Om jag får må bättre, med mindre ångest och illamående; vara tacksam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0